Bakgrund och prislapp

Först ut för granskning blir Samhällsbyggnadsförvaltningen.  Det är också den första förvaltningen som drabbades av den misslyckade omorganisationen och mer misslyckat än så kan det inte bli.


I januari 2007 bytte Miljö- och stadsarkitektkontoret namn till Samhällsbyggnadsförvaltningen. Man skilde på "mor och barn", dvs. bygg- och planavdelningen. Inte bara organisatoriskt utan även fysiskt placerade man de båda avdelningarna så långt ifrån varandra man kunde. Istället skyfflade man in Räddningstjänsten. Stadsarkitekten slutade och man tillsatte en brandsoldat som förvaltningschef.


Vi börjar med att granska vad det kalaset har kostat.  Det är ju alltid intressant. Efter det fortsätter vi med att granska vilka rökridåer man lagt ut för att dölja sina misstag. Och vi lovar, det är ingen rolig läsning!


OK, här kommer lite prislappar.


Lönekostnaderna rusade verkligen i höjden, för vissa kategorier bör tilläggas. Stadsarkitekten som var förvaltnings-, plan- och kartchef, hade en lön på 37 000 kronor, bygglovchefen var till 90 % bygglovhandläggare, så det räknar vi som handläggarlön. Vad fick man då istället punga ut med? Jo, nye förvaltningschefen fick 45 000 kronor i lön (utan att veta någonting om den nya verksamhet han skulle vara chef över, miljö, bygg och karta), nye planchefen fick säkert lika mycket, bygglovchefen (som bara ska vara chef och inte handläggare, enligt förvaltningschefen) fick 37 000 kronor i lön. Man gjorde också en ny avdelning, kartavdelningen som ska ha en chef. Vad summan slutar på där, vet vi inte, eftersom den stackars avdelningen har varit underbemannad sedan omorganisationen och består i nuläget bara av en person.


Rekrytering av ny personal med hjälp av bemanningsföretag, eller snarare försök till rekrytering, eftersom bemanningsföretaget inte fick tag i mer personal med kommunal erfarenhet än kommunens egen annonsering lyckades med, men kostnaden är till dags datum nästan 300 000 kronor. Egen annonsering har kostat 80 000 kronor.


Drygt 27 000 kronor la man ut på ett coachprogram för bygglovschefen som man månaden efter sparkade ut. Samma företag får också 50 000 kronor, i startavgift märk väl, för personalutveckling som inte är genomförd ännu. Vårt förslag är att man lägger de pengarna på toppstyrningsavveckling istället.


Man hyr in en konsult som ska rapportera vad det är för "fel" på bygglovsavdelningen och för det har man hitintills betalat nästan 150 000 kronor. I hans rapport står att bygglovshögen kommit till på grund av personalbrist och stor personalomsättning, vilket personalen redan konstaterat. Men man litar inte på sin personal utan måste ha en konsultrapport att stödja sig på. Man kan fråga sig om politikerna är lika dumma som de tror kommuninvånarna är!


Man ska också ha "bygglov över internet". Därför köper man in sig i portalen "Mitt bygge". Det är på teststadiet i några Stockholmskommuner men det är så klart Båstad också ska vara med och testa och få ta del av alla barnsjukdomar. Det fungerar som så att den sökande kan skicka in sina handlingar över internet men sen är det stopp. Någon kommunikation åt andra hållet fungerar inte utan då får man göra som vanligt, använda snigelposten. För det har kommunen betalat 160 000 kronor med en fortsatt årlig kostnad på 80 000 kronor! Är det sanslöst eller vad?


Summan av kardemumman blir alltså;

Minst 1 200 000 kronor (exkl. sociala avgifter) mer i chefslöner per år!
Rekrytering av personal med bemanningsföretag, 300 000 kronor!
Onödiga coachprogram och personalutvecklingsprogram, 77 000 kronor och vem vet vad den summan slutar på!
Onödigt konsultarvode, 150 000 kronor!
Bygglov över internet som inte funkar, 160 000 kronor och sedan 80 000 kronor om året!


Ser det likadant ut på de andra förvaltningarna så är det inte konstigt Båstads kommun går back. Man läcker ju onödiga kostnader som ett Niagarafall!


Äsch, vi fortsätter väl lite till med onödiga kostnader.


Eftersom den stora omorganisationen skulle få ett tjusigt ansikte utåt, beslöts det att den då totalrenoverade receptionen/växeln skulle skrotas och en ny reception skulle inrättas i gamla biblioteket. Efter över ett års diskuterande hade annars Tekniska kontoret erbjudit sig att flytta ner i de lokaler som stått tomma sedan biblioteket flyttade.  Nu "glömdes" istället gula korridorens trångboddhet bort och dessutom skyfflar man in lite fler tjänster när bl. a. vissa delar av fritids kom att tillhöra tekniska. Man sitter praktiskt taget i knäet på varandra men efter ännu mer diskuterande kom politikerna fram till att man absolut inte kunde bygga till kommunhuset så att alla skulle få plats, för det skulle sticka för mycket i kommuninvånarnas ögon (ett genomgående tema är att politikerna verkligen tror att kommuninvånarna är dumma). Istället hyrde man en modul där miljöavdelningens personal fick flytta ut. Till dags datum har flyttning av modul, installation och hyra kostat drygt 730 000 kronor. Framtida hyra är ca 160 000 kronor om året.

Hur mycket skulle en tillbyggnad kostat?
Hur mycket kostade renoveringen av förra receptionen som bara skrotades?
Hur mycket har ombyggnaden av hela kommunhuset kostat med förlorad arbetsinsats vid omflyttning av personal och ett ändlöst rivande och återuppbyggande av väggar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0